010.jpg
Twitter Ed's Garten Bahn
Poll…..

Welke Be 4/4?

View Results

Laden ... Laden ...
LGB Database
Random foto’s

Pianowagon bouw

 

Het leek mij een leuk idee om de Pianowagon toe te voegen aan mijn (op dit moment nog korte) ACPE trein. Niet te koop in de winkel dus een zelfbouwproject is geboren!

Na een paar dagen dubben over de aanpak ben ik gaan kijken of er onderdelen van de originele ACPE wagons te vinden zijn. Met de exploded view (te vinden op deze website in de LGB productdatabase, artikelnummer 30650) en de site van Champex-Linden heb ik e.e.a. besteld. Gelukkig is Sven Linden altijd weer klantvriendelijk en met zijn hulp lag een paar dagen later een doos op de stoep met daarin de belangrijkste delen: dak, wagonbodem en 2 draaistellen. Helaas zijn de blauwgespoten en bedrukte zijpanelen niet meer te krijgen, maar daar passen we de folie-truuk van de Ballenberg Galeriewagon weer op toe.

Andreas Folsch gaat de benodigde delen uit plastic voor me maken. Dit staat borg voor een hoge kwaliteit en een goede pasvorm, iets waardoor assemblage snel en goed kan plaatsvinden.

Omdat niet alle onderdelen meer te leveren zijn heb ik mallen gemaakt van de belangrijkste missende delen, zoals de oplegplaatjes voor de draaistellen.

In de komende weken ga ik het drukwerk voor de zijkanten ontwerpen zodat de drukker dit kan printen. Hopelijk heeft Andreas tijd om de overige delen te produceren zodat assemblage snel kan beginnen!

16-1-2011 update:

Op dit moment worden de zijkanten gefreesd. De benodigde stickers zijn ook al ontworpen zodat ze de komende week geprint kunnen worden. Het formaat is best groot geworden want 1 zijkant is toch zo’n 55 cm. Meer dan een A3 dus! CompuColor in Haarlem gaat ze printen, die hebben dat bij de Galeriewagen ook uitstekend gedaan. Het ontwerpen was natuurlijk veel werk, vooral het logo van ‘Festina Lente’ bracht veel werk met zich mee. Het hele ontwerp is gemaakt in Adobe Illustrator omdat grafische bedrijven vrijwel altijd om een .AI file-format vragen. De proefversie hiervan is 30 dagen gratis te gerbuiken dus dat komt net uit.

De kleuren heb ik opgevraagd bij de beheer-stichting (Verein <Pro Salonwagen RhB>, www.verein-pro-salonwagen.ch) en die hebben snel en keurig (zoals Zwitsers altijd zijn) gereageerd. Het blauw is RAL 5013, Kobaltblauw en het beige is RAL 1014, Ivoorkleur (Elfenbein). De uiteindelijke print op zelfklevende folie ziet er zo uit:

Bij Muco in Amsterdam heb ik goudkleurig tape in verschillende breedtes gekocht (0,5, 0,8, 1,3, 2,1, 3,3, 5,0, 7,0 en 10 mm) waarmee de biezen gemaak zullen worden.

Het wachten is dus op de gefreesde delen. Zodra deze binnenkomen begin ik aan het in elkaar lijmen van de wagenbak. De originele LGB bodem zal daarbij leidend zijn dus dat moet niet heel moeilijk zijn. De zijwanden worden opgebouwd uit 3 lagen, twee maal 1,5 mm dikte en daartussen een laag 1 mm doorzichting voor de ramen.

De plattegrond van de wagon ziet er zo uit (leuk detail: er zit geen piano in):

21-1-2011 Update

Gisteren heb ik de gefreesde delen ontvangen. Alles ziet er weer keurig uit. Natuurlijk heb ik meteen even een probeersel met plakband in elkaar gezet:

Nu is het zaak om de eindwanden goed op maat te maken zodat ze naadloos aansluiten op het dak. Ook moeten er in de zijwanden 2 kleine knikjes gemaakt worden zodat de contouren van de bodemplaat gevolgd worden. Daarna kan de boel in elkaar gelijmd worden. De ramen worden tussen de binnen- en buiten-wand ingeschoven maar ze moeten verwijderbaar blijven in verband met het spuiten. Als alles gelijmd is en de temperatuur buiten is goed (15 graden) kan de buitenkant gespoten worden in beige. Daarna de blauwe folie erop, gevolgd door de biezen. Maar zover zijn we nog lang niet…

22-1-2011 Update

Tja, als je de spullen dan in husi hebt wil je ook meteen verder gaan…. Dus dat heb ik gedaan. De zijwanden zijn dubbel uitgevoerd zodat het glas er tussen geschoven kan worden. Op de foto hieronder is dit glas nog bedekt met een blauwe beschermfolie maar het idee is goed zichtbaar:

Daarna ben ik verdergegaan met de 2 kopse kanten. Eerst moest het eindschot op de juiste maat gemaakt worden vanwege de ronding van het dak en daarna kon ook dit gelijmd worden. Overigens gebruik ik Pattex UniRapide Secondenlijm gel en classic om te lijmen. Pas op voor de vingens!

Hier een foto van een van de kopse kanten mt met het dak erop:

 30-1-2011 Update

Weer even verder geknutselt aan de wagon. Ik ben begonnen met de binneninrichting (bar, stoelen en bank) en ik heb de verlichting gemaakt. In het plafond zitten 5 kleine lampjes en onder de bar 2. In de ruimte naast de bar, waar geen ramen zitten, komt de electronica voor de constante verlichting. Dit houdt in dat er een condensator met wat componenten komen die er voor zorgen dat de lampen niet meteen uitgaan als er even geen stroom is. Als het goed is blijft de verlichting enkele seconden doorbranden. Destijds heb ik dit ook ingebouwd in mijn La Bucanada-wagon (met lampjes op de tafeltjes) en dat werkt uitstekend!

 

6-2-2011 Update

Vandaag heb ik een proef gedaan met het opplakken van het plasticfolie. dit spul plakt erg goed en dat houdt in dat er weinig ruimte voor fouten is. Bij lostrekken rekt het een beetje uit zodat het onbruikbaar is en ik weet natuurlijk ook niet wat de verf t.z.t. gaat doen. Daarom: een probeersel. Het resultaat ziet er zo uit:

Dat is zeker niet slecht. Wel heb ik een klein foutje gemaakt want het Festina lente logo moet in het midden van de wagon zitten en niet zoals ik nu heb gedaan recht onder het blinde stuk van de raampartij. Geeft niet: deze sticker gaat er toch weer af, hij heeft z’n nut bewezen.

Ondertussen heb ik ook uitgevonden welke kleur de binnenzijde van de wagon gaat worden. In het echt is de wagon met hout betimmerd, dus ik kies voor RAL 8023. Dat lijkt er goed op alhoewel de nerven van het hout niet zichtbaar zijn. De 2 meter regel komt weer goed van pas want van een afstand zal het er prima uitzien.

 

17-2 Update

Vandaag heb ik weer even tijd gehad om wat verder te rommelen. Ik had wat onderdeeltjes besteld bij Modell-land-service.de. Het waren voornamelijk slangen die aan de kopse kanten van de wagon zitten. Een kwestie van uitmeten en een boormalletje maken zodat ze aan beide zijden op dezelfde plek zitten. Het resultaat:

Het wachten is nu op warmer weer zodat de bovenbouw gespoten kan worden. Alle materialen heb ik al in huis inclusief goed advies: eerst licht opruwen, dan met kunststofvriendelijke ontvetter van Motip ontvetten, daarna in de Motip kunststof hecht ondergrond en dan afspuiten in de juiste kleur. Ik had eerder gekozen voor de originele kleur maar die blijkt te donker te zijn (kennelijk is LGB ook niet zo strak met de juiste kleuren) dus ik heb nu gekozen voor een lichtere kleur beige: RAL 1013.

7-3 Update

Dit weekend was het weer net goed genoeg om te spuiten. In een windvrij hoekje liep de temperatuur op en met de spuitbus op de CV kom je dan een heel eind. Alle stappen heb ik doorlopen waarna de beige laag erop ging. ’s Avonds natuurlijk meteen de stickers geplakt, wat nog niet eenvoudig was. Ik heb in totaal 7 zijkantjes gebruikt maar het resultaat ziet er prima uit. Ook de gouden randjes zijn erg mooi geworden. Een kleine impressie:

IMG_6135

 

Nu nog de binnenzijde inrichten met stoelen en een bar en het nodige onder de wagenvloer maken en dan is dit project ook weer klaar!

13-3 update

Vandaag heeft de wagon z’n eerste rondjes gemaakt op de buitenbaan. Nog zonder binneninrichting, maar wel achter een mooie lok: de RhB GE 4/6 353. Natuurlijk heb ik een filmpje gemaakt: