006.JPG
Twitter Ed's Garten Bahn
Poll…..

Welke Be 4/4?

View Results

Laden ... Laden ...
LGB Database
Random foto’s

HGe 4/4 I inleiding

 

Toen wij in 2007 op vakantie in Zwitserland waren heb ik voor het eerst de balconloks van de MGB (Matterhorn Gotthard Bahn) gezien. Deze loks, die bij de FO (Furka Oberalp) in dienst zijn gekomen in de jaren voor en na de oorlog, hebben een niet alledaags uiterlijk. Ze zijn afgeleid van de oorsponkelijke serie HGe 4/4 I zoals deze is uitgeleverd aan de toenmalige VZ Bahn (Visp Zermatt Bahn). Deze lok hadden het uiterlijk van een ‘Krokodil’ (dus met aan beide zijden een lage voorbouw), maar in wezen zijn ze dit niet omdat het frame uit een stuk bestaat. Ze zijn dus niet gelenkt zoals een echte Krokodil (b.v. RhB Ge 6/6 I). Door het op andere wijze plaatsen van de apparatuur kon de kast van de lok eenvoudiger opgebouwd worden en omdat men wel het originele frame wilde gebruiken heeft men besloten de loze ruimte niet in de kast te maken maar als balcons aan de voor- en achter-zijde te positioneren. Het uiterlijk van de loks wordt hierdoor nogal anders en daarmee (naar mijn mening) interessant. Een soort van ‘mooi van lelijkheid’.

Toen de FO en de BVZ (Brig Visp Zermatt Bahn, de opvolger van de VZ) fuseerde tot de MGB kwamen de loks in het bestand van de MGB. Op dit moment zijn er nog 3 loks in dienst (32, 33 en 36), waarbij ze ieder op een andere lokatie gestationeerd zijn: een in Brig (waar ook de hoofdwerkplaats is), een in Andermatt en een in Disentis, waar de aansluiting met de RhB plaats vindt. Zoals al het materieel van de MGB hebben de loks tandradaandrijving om de steile hellingen van het traject te kunnen overwinnen. De Alpine Classic Glacier Express wordt tussen Disentis en Brig steevast door een van deze loks getrokken.

Ook het originele prototype van de loks, nummer 16 welke bij de VZ in dienst was, bestaat nog. Deze lok is aan de DFB (Dampfbahn Furka Bergstrecke) overgedragen en wordt hopelijk daar weer in gebruik genomen. De DFB moet dan wel eerst besluiten de oude doorgang over de Furkapas weer van bovenleiding te voorzien, op dit moment rijden ze met (hele fraaie) stoomloks.

De MGB heeft ook nog een van de Krokodillen in dienst voor historische treinen, nummer 15. 

Bij thuiskomst na onze vakantie en na bestudering van het fotomateriaal heb ik besloten deze balcon lok op schaal 1:22,5 te bouwen. Scheba heeft ooit een model uitgebracht maar de prijsstelling daarvan is niet interessant (> 3000 euro).

Allereerst heb ik contact opgenomen met de MGB via het algemene info-mailadres. De volgende dag had ik reeds een antwoord met daarbij een aantal kopieen van pagina’s uit diverse boeken over deze loks. Zo’n snelle en goede service heb ik nog nooit gezien! Omdat de inspanning van het bouwen van een lok maar een beetje groter wordt als je er direct 2 bouwt heb ik besloten om zowel nummer 32 als nummer 36 na te bouwen. Nummer 36 rijdt nu bij mijn goede treinenvriend MT rond, terwijl 32 bij mij blijft.