004.JPG
Twitter Ed's Garten Bahn
Poll…..

Welke Be 4/4?

View Results

Laden ... Laden ...
LGB Database
Random foto’s

RhB Be 4/4 deel 2

 

16-9-20100

Ondertussen zijn alle tekeningen opgestuurd om te laten frezen. In totaal 12 grote zijwanden (omdat alles dubbelwandig wordt gemaakt) en nog een groot aantal kleine stukken. Het zal wel even duren voordat het frezen klaar is…

Wat betreft het maken van de kop: dit gaat echt goed. Door het verdikkingsmiddel in de eerste laag gelcoat is het mogelijk een dunwandig onderdeel te maken met grote stevigte. De laatste die ik heb gemaakt is aan de buitenzijde roze gekleurd (het moest rood worden maar de kleurstof haalde dat niet). De binnenzijde is gewoon wit en dit geeft duidelijk voordelen: je krijgt een waarschuwing bij schuren en het contrast bij het bewerken is beter. De kop ziet er zo uit:

 

De draaistellen zijn ondertussen voorzien van kogellagerwielen (met stroomafname in ieder draaistel dus geen koolborstels op de wielen die aangedreven worden). Ook heb ik alvast zitten nadenken over de electrische aansluitingen. In de stuurstand komen: 2 koplampen, 1 altijd brandende koplamp (zwitsers seinbeeld), 2 rode sluitlichten, verlichting in de cabine en verlichting in de trein zelf. Bij elkaar dus 5 verschillende aansluitingen met een centrale massa. 6 aders. Daarbij nog 2 van de stroomafname van de wielen en daarmee moet er dus een 8 aderige kabel door het hele treinstel lopen, waarbij de wagons losgekoppeld moeten worden. Waarschijnlijk ga ik hiervoor 2 4-aderige kabels gebruiken.

Voor de bodemplaat en de dakplaat (tussen wand en dak) heb ik Polystyrolplaat besteld in de maat 600 x 1000 mm. Op het internet heb ik www.kunststofshop.nl gevonden die prijstechnisch interessant zijn en deze grote maten kunnen leveren.

De eerste stappen naar de daken zijn ook gezet. Ik wil de dakvorm uit hardschuimplaat maken (omdat dit zo makkelijk berwerkt kan worden), om er daarna een mal van te maken. Zodoende is het dak ook reproduceerbaar middels dezelfde werkwijze als de kop: eerst een laag gelcoat en dan een laag gelcoat met matje.

 Na een uurtje met de Dremel en diverse vijlen heb ik de ramen open gemaakt. Het resultaat ziet er zo uit:

 

Op de laatste foto is te zien dat de voorkant achterover helt zoals in het echt. Het is bijna niet goed op de foto te zetten…

 30-9-2011

Vandaag kwam er een pakje uit Duitsland: de gefreesde delen. Andreas heeft weer keurig werk geleverd, ik ben uitermate tevreden:

 

Na het uitpakken en grondig inspecteren toch even snel proefdraaien:

Het mooie van de vaderlandse TV is het feit dat er op vrijdag alleen maar programma’s zijn die door de vrouwelijke kant van de familie bekeken worden. De vrijdagavond is dus de ideale hobby-avond! Het gereedschap en de eerder bestelde platen werden naar beneden gehaald en vlijtig werd er begonnen met schuren en vijlen (om de bramen te verwijderen). Daarna was het plakken, snijden, plakken en plakken geblazen…:

En zo heb je na 2 uurtjes ploeteren het begin van een stuurstandrijtuig te pakken. Duidelijk te zien op de foto hierboven is de werkwijze met de ramen: het glas wordt van bovenaf tussen de wanden geschoven wat een perfect resultaat geeft. Gelukkig heeft de RhB heel veel op deze manier laten bouwen vroeger want de latere aluminium frames zijn heel moeilijk na te maken. Hierna moeten de deuren ingelijmd worden, de achterwand en de blokjes onder de bodem die op de draaistellen rusten. Daarna kan de eerste kop gemonteerd worden! Wat wel meteen opvalt is dat de stuurwagen groot is. Omdat alles in precies 1:22,5 is gehouden wordt het een lang en breed rijtuig. LGB ontwierp duidelijk meer in 1: 24 en de lengte was zoals bekend sterk ingekort…

2-10-2011

Tussen de bedrijven door een beetje gehobbiet. Een start gemaakt met het inlijmen van de deuren, een start gemaakt met het inlijmen van de kop en een start gemaakt met het dak. Veel gestart, weinig afgemaakt…

 

 Lees verder op pagina 3