002.JPG
Twitter Ed's Garten Bahn
Poll…..

Welke Be 4/4?

View Results

Laden ... Laden ...
LGB Database
Random foto’s

RhB GE 4/6 inleiding

 

Bij het zoeken naar een geschikt model om na te bouwen zijn er altijd meerdere punten van belang. Allereerst moet het model in de ‘filosofie’ van mijn baan passen. Ik rij altijd smalspoor en overwegend Zwitsers. Ik heb weliswaar ook Duits materieel maar daar wil ik niet in verder gaan.

Als 2e punt vind ik het belangrijk dat een model interessant is. Iets aparts. En als 3e punt moet het haalbaar zijn om te bouwen. Ik heb geen draaibank dus dat is al een van de grote limieten.

Dit keer is de keuze op de RhB Ge 4/6 gevallen. Een lok met een stoere uitstraling, hij bestaat nog steeds (als laatste van een serie) en het is een lok op het kruispunt van stoom en electrisch. Wat bedoel ik: de overbrenging heeft nog drijfstangen en dat ziet er altijd leuk uit als het rijdt. Veel beweging!

Ik ben begonnen met het onderstel. Omdat de boel door scherpe bochten moet kunnen rijden (R2 en liefst ook door R1) heb ik gekozen om een ‘knick-rahm’-constructie te bouwen. Als de lok rijdt zie je hier niets van terug maar hij gaat wel soepel door de bocht.

Van voor naar achteren loopt een as die middels wormen de assen van de wielen aandrijft. Op 2 plaatsen zit een kruiskoppeling zodat de as mee kan bewegen met de ronding van de rails. De foto’s maken e.e.a. duidelijk.

De materialen voor het onderstel heb ik bij www.metaalwinkel.nl gehaald. Prima service en ze maken alles op maat. De vestiging in Rotterdam heeft heel veel profielen op voorraad, Amsterdam kan alles bestellen.

Voor de bovenbouw heb ik de delen laten frezen bij www.der-lokbauer.de. Prima service tegen hele schappelijke prijzen.

De wielen, koplampen, pantograven, zijramen en dakisolatoren zijn standaard onderdelen uit het LGB assortiment. De rest is zelf gemaakt.