Poll…..

Welke Be 4/4?

View Results

Loading ... Loading ...

RhB GE 4/6 historie

 

De eerste lokomotief van het type Ge 4/6 was de 301, die kort nadat de kleine broertjes (Ge 2/4) in dienst waren gekomen, op de rails verscheen. De 301 had geen ‘blindwelle’, zoals de 353 die wel heeft, maar het 3e wiel werd gebruikt als centraal opnamepunt. De langzaam lopende Deri motor dreef de wielen direct (dus 1 op 1) aan middels de drijfstangen. Het is daarom duidelijk dat deze loks de eerste electrische loks zijn in het toen nog overwegende stoomtijdperk.

Er volgde nog een aantal kleine bestellingen. 351 en 352 werden samen afgeleverd en ook 353, 354 en 355 kwamen tegelijk op de rails. Als laatste werd de 391 afgeleverd.

De 353 is rond 1918 op de baan gekomen en werd voor alle vervoer gebruikt. De lok is nu onderdeel van de historische vloot van de RhB en staat gestationeerd in Samedan. Regelmatig wordt de lok gebruikt voor nostalgische ritten, vaak met de diverse 2-asser rijtuigen of de 3 4-assige rijtuigen. Een mooi filmpje van de 353 ‘in het echt’:

 .

Een filmpje van de eerste meters van mijn zelfgebouwde 353: