008.jpg
Twitter Ed's Garten Bahn
Poll…..

Welke Be 4/4?

View Results

Laden ... Laden ...
LGB Database
Random foto’s

RhB Be 4/4 deel 5

 

24-02-2012

Tijd voor een update, op een nieuwe pagina. Vandaag heb ik het dak van de middenwagon passend gemaakt. Bij het ontwerp van de middenwagon had ik een denkfout gemaakt. De uiteinden waren uitgevoerd zoals de zijkanten maar dat was niet goed. De kopkanten van de middenwagon (en ook de ene kopwand van het stuurstandrijtuig) zijn op dezelfde wijze gemaakt als bij de eenheidswagens van de RhB: de kopwand loopt door en het dak zit er tussen. Andreas heeft even snel een paar nieuwe kopwanden gefreesd en na een paar uurtjes knutselen zaten ze er in. Dak op maat maken (want dat was nu iets te lang) et voila: het resultaat (klik voor groot):

 

Als je goed kijkt op de eerste foto zie je links de experimentele koppeling. Omdat de bekende flessenopener van LGB niet mogelijk is (de uitslag van het draaistel wordt te klein) heb ik aan de draaistellen magneetjes gemaakt. Met een soort trekboom, ook met magneten koppelen de wagens nu. Het zijn neodynium magneten, dus ze zijn bere-sterk. Onder de grijze vouwbalg (standaard LGB balg) zie je de 2 x 4 polige aansluiting waarmee de electrische aansluitingen worden doorverbonden. 

Verder heb ik het ontwerp van de wagon (de tekeningen) zo aangepast dat de assemblage zeer eenvoudig wordt. Door de toegevoegde paslippen wordt haaks werken een eitje en zal ik t.z.t. in staat zijn de wagons snel te bouwen.

Over 3 dagen komt de eerste kop aan welke ik heb laten printen. Ook kan ik komende week het dak voor de stuurstand ophalen, wat betekent dat ook die in elkaar gezet kan gaan worden. Verder heb ik een wijziging aan het ontwerp van het motordraaistel aangebracht waardoor een realistische snelheid gemaakt kan worden en ook de trekkracht omhoog gaat. En dat allemaal op een sneller te monteren wijze!

27-02-2012

Zojuist heb ik het geprinte model van de kop binnengekregen. En ik kan maar 1 ding zeggen: ik ben erg enthousiast! Hier een paar foto’s (klik voor heel groot):

 

Het is duidelijk dat het model nog nabewerkt moet worden. De structuur is een beetje korrelig en vooral op de schuine vlakken zijn de geprinte laagjes duidelijk te zien. Maar het geheel is heel strak, de wand is heel dun en een aantal details zijn meteen meegenomen en dat maakt de winst enorm.

En dan meteen maar een indruk hoe e.e.a. er bij elkaar uit ziet:

Morgen het dak voor de stuurstand ophalen. De vaart zit er weer in.

28-02-2012

Ik heb net het dak voor de stuurstand opgehaald. Bij de leverancier (www.cad2reality.nl) zag het er al mooi uit, maar op de stuurstand is het natuurlijk nog fraaier (klik voor heel groot):

 

 

 6-3-2012:

Zoals al eerder gemeld heb ik het ontwerp van de delen van de wagons aangepast om snel te kunnen monteren. Daarnaast zijn alle delen opnieuw getekend in SolidWorks en is Andreas, de man bij wie de delen gefreeds worden, ook overgestapt op SolidWorks. Hij kan zijn freesmachine rechtstreeks aansturen met mijn tekeningen en ik kan vooraf controleren of alles past. Het resultaat (wederom klik voor heel groot):

 

Bij de motorwagen en het middenrijtuig zijn alleen de binnenwanden getekend. De stuurstand heeft wel de complete sandwichwandconstructie. Op deze manier is eenvoudig te controleren of alle delen goed passen. Bij het stel dat ik op dit moment aan het bouwen ben (de proto) zat er nog wel eens iets fout…

En dan nog een totaalplaatje van de motorwagen met daarop het dak en de ombouwen voor de pantograven. Dak en pantograafombouw worden 3D geprint:

 

Ga verder naar pagina 6

.