011.jpg
Twitter Ed's Garten Bahn
Poll…..

Welke Be 4/4?

View Results

Laden ... Laden ...
LGB Database
Random foto’s

RhB Be 4/4 deel 6

 

16-3-2012

Gisteren ben ik naar de Techi-Show 2012 in Utrecht geweest. Belangrijkste reden (naast een algemene interesse in techniek) was het bezoeken van een aantal 3D print leveranciers. Naast goede contacten heb ik ook het een en ander geleerd en dat is weer mooi meegenomen!

Vandaag ben ik even aan de gang geweest met de binneninrichting. Een paar sfeerplaatjes om een indruk te geven hoe dit er uit komt te zien (klik voor groot):

 

 

 

De komende dagen ga ik werken aan het gladmaken van de kop. Deze zit ondertussen ‘vast’ aan het stuurstandrijtuig. Vast staat tussen haakjes omdat hij altijd demontabel moet blijven. Het is niet mogelijk om het gehele rijtuig te spuiten met de kop erop, dus daar moest een truuk voor gevonden worden. En die is er ondertussen.

Ook ben ik al redelijk ver met een totale kostenanalyse. Binnen niet al te lange tijd weet ik wat de kostprijs en daarmee de verkoopprijs van deze trein gaat worden. Natuurlijk niet deze proto, maar de modellen die ik zal gaan bouwen. Als u interesse heeft in de prijs van een 3- of 4 wagen treinstel kunt u dat via de contactknop of via mail (info at debruijn-bussum.nl) laten weten.

28-3-2012

Ondertussen ben ik bezig met een aantal kleinere klusjes. Een daarvan is de verlichting (want die moet er toch in). Naast de (schakelbare) binnenverlichting komt er verlichting in de cabine (brandend in de rijrichting, net zoals bij LGB loks), 3 witte frontseinen en 2 rode sluitlampen (gelijk de Ge 4/4 II, die in dezelfde tijd ontworpen is en best veel overeenkomsten vertoont). Ook met de beglazing van de cabine heb ik een begin gemaakt. Op onderstaande foto’s (klik voor groot) is e.e.a. te zien. En ja, er zit glas is… 

 

De grijze vlekken zijn van de eerste laag plamuur.

19-04-2012

Gisteren zijn er weer delen die ik besteld had bij Shapeways binnengekomen. Het gaat dit keer om de cabine voor de motorwagen, het dak van de motorwagen (in 2 delen) en de trekstangen tussen de wagons. In deze trekstangen heb ik een ruimte gemaakt waarin de neodym magneetjes zitten geklemd. Even goed opletten hoe ze er in gaan want eruit halen gaat niet meer. De verbinding tussen de wagons is hiermee uitstekend en het ziet er ook goed uit.

De cabine en het dak zijn wederom van superkwaliteit. Ik heb lang gezocht naar een goede softwareoplossing om het SolidWorks bestand in te converteren naar een printbaar bestand, zonder dat er (zoals aan de andere kop) veel plamuurwerkzaamheden gedaan moeten worden. Het zoeken heeft zijn nut gehad want de ronding van de cabine is perfect. Ik denk dat ik alleen even met een schuurpapiertje de boel wat moet opschuren om er daarna meteen met de spuitplamuur overheen te gaan. Dat scheelt enorm veel werk:

Samen met het dak ziet e.e.a. er zo uit:

En met de tussenvoeging van de dakgoot (aan de voorzijde nog niet afgerond) ziet het er zo uit:

 

 16-05-2012

De laatste tijd heb ik veel aandacht gegeven aan het commercieel maken van de trein. Website in orde gebracht (www.be44.nl), alle tekeningen op orde gebracht (er zijn b.v. 5 verschillende uitvoeringen van de motorwagen alleen), nog wat aanpassingen gedaan etc. En ik ben bezig geweest met andere banken (de eerste zinde me niet). Het resultaat ziet er zo uit:

En dat is een samenvoeging van gegoten onderdelen waarvoor 2 mallen gemaakt zijn:

Zoals te zien: zittingen en leuningen. Voor iedere 3 wagentrein heb ik 26 dubbele zittingen nodig, 16 enkele en een riedel leuningen. En dan nog de 1e klasse stoelen…

De stand van de motorwagen is ondertussen zo:

 Het logo is helaas te groot dus daarvoor moeten andere komen..

 

 Ga verder naar pagina 7