LGB
In februari 1968 lanceerde de gebroeders Richter de Lehmann Garten Bahn, een treinbaan op groot formaat (1 op 22,5, 4 keer zo groot als het toen alom bekende h0), welke zonder problemen door regen en sneeuw kon rijden. Op het voorterrein van het beursgebouw hadden ze een ovaal neergelegd waarop de Stainz, het boegbeeld van LGB met een paar wagons zijn rondjes reed. Terwijl het sneeuwde… Een betere introductie hadden ze zich niet kunnen wensen want het koddige treintje trok heel veel aandacht.
Vanaf dat moment is LGB gaan groeien. Ieder jaar werden er nieuwe modellen uitgebracht. Deze modellen waren kopieen van bestaande smalspoormaatschappijen van de hele wereld. Op deze manier was iedere fan van LGB in staat om zijn eigen wereld in de tuin te bouwen. Soms naar een bestaand voorbeeld, vaak ook als fantasie-omgeving.
In de hoogtijdagen had LGB enorme aantallen loks en wagons in de catalogus staan. Ook werden nieuwe technieken geintroduceerd, zoals geluid in de loks.
In 2006, vlak na de grootse viering van het 125 jarige jubileum van Lehmann, moest LGB surseance van betaling aanvragen. Na een mislukte overnamepoging door de eigenaar van de Rugenische Kleinbahn (waar LGB ook modellen van voerde), is in 2007 Marklin eigenaar geworden. De productie is verhuisd naar Hongarije en de onderdelenlevering is deel verkocht en deels verhuisd naar Goppingen. Vanwege de financiele problemen van Marklin zelf staat de ontwikkeling van LGB op een zeer laag pitje: enkel kleurvarianten van bestaande loks en wagons worden uitgebracht. De markt voor de tuinspoorder is serieus veranderd. Gelukkig staan andere bedijven op om zich in het ontstane gat te storten. Maar LGB zal nooit meer zo groot en zo ‘gezellig’ zijn als vroeger…
LGB database: http://www.debruijn-bussum.nl/?page_id=175