013.jpg
Twitter Ed's Garten Bahn
Poll…..

Welke Be 4/4?

View Results

Laden ... Laden ...
LGB Database
Random foto’s

RhB Be 4/4 deel 8

 

13-06-2012

Zoals eerder vermeld heb ik een ontwerp voor het motordraaistel gemaakt. Gisteren zijn de 3 onderdelen hiervan binnengekomen. Dat moest natuurlijk meteen bekeken worden. Iedere keer sta ik versteld van de fijnheid van datgene wat er geprint is. De maatvoering is geweldig en het materiaal is echt sterk. Het in elkaar schuiven van de onderkant en het tussenstuk gaat niet zo maar, de passing van de delen is uitstekend. Alles in elkaar ziet er zo uit:

NIet echt spannend om te zien… Zonder deksel ziet het er zo uit:

Het voordeel van zo’n eerste proef is dat je meteen kan zien wat er anders moet. Zo heb ik in het gewijzigde ontwerp wat ik naar aanleiding van deze proef de vlakken waarop de kogellagers zitten breder gemaakt en bestaat het geheel nog maar uit 2 delen. Het originele deksel hoeft niet los zodat het de structuur aaleen maar steviger maakt. Ook zijn de gaatjes voor de tapeinden waarmee de boel dichtgehouden wordt groter gemaakt en heb ik twee ribben ingevoegd zodat de motor niet in de lengterichting kan verschuiven. De hoogte is iets minder geworden en ik heb er twee pasnokjes op gemaakt om de boel goed te laten sluiten. Ook is het vlak waar de motor op ligt niet meer massief maar heeft dit ribben zodat de warmte makkelijker wordt afgevoerd. En als laatste verbetering een sleuf in de bovenzijde waar de draden doorheen kunnen.Allemaal prima verbeteringen! Vandaag ga ik het hele ontwerp nog een keer nalopen en als ik definitief weet dat het goed is worden er een aantal draaistellen besteld. De inschrijving op de eerste serie is gesloten dus de productie gaat van start!

15-06-2012

Gisteren was het prima weer om een beetje spuitwerk te doen. Het stuurstandrijtuig is het eerste rijtuig dat de rode kleur heeft gekregen. Eerst heb ik de hele bak (waar ondertussen de afvalemmertjes en stoelsteunen ingelijmd zijn) gespoten met Revell Basic Color. Dit spul zorgt voor een geweldige hechting op het oppervlak van het polystyreen en dat is in het verleden wel eens een probleem geweest. De kunststofhechters die ik tot voor kort gebruikte gaven nooit het beste resultaat. Vooral het afplakken van de modellen was niet te doen, iedere keer stok je de verf weer van het stuk af. Deze spuitbusjes van Revell doen wel wat ze moeten doen: een superondergrond geven.

Na het spuiten van de grondlaag heb ik de buitenkant afgeplakt en heb ik de binnenkant van de wagon gespoten. De keuze is gevallen op lichtbeige. Dit is dezelfde kleur als het interieur van de groene RhB personenwagons van LGB. Deze wagons zijn in dezelfde periode gebouwd als de Be 4/4. Overigens worden de stoelen groen (niet roken) en rood (roken), maardit terzijde.

Nadat de binnnezijde was gespoten heb ik dat alles afgeplakt en alle ramen dichtgemaakt met behulp van plastik stukjes. Daarna is de buitenzijde rood gespoten. De scheiding tussen rood en beige ligt nu mooi precies daar waar het glas komt. Het geheel ziet er erg strak uit:

 

Op de tweede foto is linksboven het nieuwe draaistel van de motorwagen zichtbaar.

Ook heb ik nog een hele kleine aanpassing gemaakt aan de trekstang voor de draaistellen. Deze is nu flexibel en in lengte verstelbaar. Op deze manier kan je bijna met de wagonovergangen tegen elkaar aan rijden…:

16-06-2012

Paar foto’s van de stuurwagen in de buitenlucht (nog zonder ramen of stoelen):

 

11-09-2012

Het is een tijd geleden dat er een update is geweest. Dit komt niet omdat ik niets heb gedaan, maar omdat ik heel veel heb gedaan. De productie van de eerste 8 stellen is in volle gang en dat is veel werk. Het definitieve ontwerp van de motordraaistellendraaistellen is al lang klaar en de draaistellen zelf zijn al geproduceerd:

 

Ook zijn alle bakken al in elkaar gezet. De randen zijn afgewerkt en de gaten voor de dakmontage zijn gemaakt:

Motorwagens:

Stuurstand en tussenwagens:

En zo lang is een 3-wagen trein:

Details van het dak van de motorwagen:

En zo ziet de motorwagen er uit op een Zwitsers viaduct:

 

Verder is alle beschrifting al klaar (geen watertransfers maar hele mooie droge transfers), zijn de mallen voor stoelen en zijkanten klaar en worden er dagelijks nieuwe afgietsels gemaakt. De vaart zit er aardig is!

Verdere foto’s van de productie zijn te zien op www.be44.nl